Audyty BHP
Specjalizujemy się w prowadzeniu profesjonalnych audytów BHP i PPOŻ. w zakładach pracy z różnych branż – od branży produkcyjnej, spożywczej, drzewnej, usługowej przez administracyjną, czy też przemysłową. Tworzymy jeden z najsilniejszych zespołów audytowych w Polsce, co doceniło wielu bardzo wymagających partnerów biznesowych.
Dla kogo jest audyt?
Z naszych usług korzystają zarówno firmy, które posiadają Służby BHP i chcą zweryfikować poprawność działań, spojrzeć na stan BHP innym okiem, jak i firmy, które dopiero budują system bezpieczeństwa i potrzebują czytelnej listy wytycznych, które należy wdrożyć.
Cele audytu
Naszym celem jest weryfikacja obecnego stanu w zakresie BHP i PPOŻ., wskazanie obszarów do poprawy (wąskich gardeł), stworzenie pakietu zaleceń i rekomendacji, by uczynić Wasz zakład jeszcze bezpieczniejszym miejscem pracy. Zależy nam na obiektywnym spojrzeniu na stan Firmy pod kątem BHP i PPOŻ. oraz na tym, by Wasza Firma spełniała wszystkie normy i standardy prawne zapewniając bezpieczeństwo Waszym pracownikom i środowisku.
Kto przeprowadza audyty?
Zespoły audytowe tworzą doświadczeni Specjaliści BHP, PPOŻ., Inspektorzy Pracy specjalizujący się w poszczególnych obszarach tj. prace szczególnie niebezpieczne, energetyczne, w obrębie dostosowania maszyn do minimalnych wymogów, ergonomia stanowisk pracy, prawo pracy i wiele innych. Nasze działania audytowe prowadzimy na terenie całej Polski oraz w polskich przedsiębiorstwach z zagranicznymi oddziałami – w Niemczech, Czechach, na Słowacji.
Jakie obszary obejmuje audyt BHP?
Najczęściej wybieranym rodzajem audytu jest audyt całościowy będący fotografią stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w oparciu o obszary tj.:
- obecnie funkcjonujący system BHP
- bezpieczeństwo prowadzonych procesów pracy
- szkolenia BHP
- badania lekarskie
- system funkcjonowania pierwszej pomocy i ewakuacji
- dokumentacja BHP
- czynniki szkodliwe na stanowiskach pracy
- maszyny, urządzenia, narzędzia
- obiekty budowlane
- uprawnienia dodatkowe
- wypadki przy pracy i wiele innych.
Obserwujemy czynności wykonywane przez pracowników, dotychczasowe zabezpieczenia techniczno-organizacyjne prac, maszyn i urządzeń, kulturę bezpieczeństwa, czy zachowania pracownicze. Finalny zakres audytu ustalamy zawsze z naszymi Klientami.
Czego potrzebujemy, by przeprowadzić audyt?
- pełnego zakresu danych w badanych obszarach
- dostępu do kontrolowanych pomieszczeń, maszyn, urządzeń, dokumentacji
- obecności i współpracy z osobami kierującymi audytowanymi obszarami, które dysponują wiedzą, doświadczeniem w procesach pracy
- zaufania.
Rezultaty audytu
Opracowaliśmy unikatową formę Raportu z Audytu, który jest dokumentem niezwykle czytelnym, stanowiącym nie tylko szczegółowy opis obecnego stanu BHP lecz przede wszystkim katalog zaleceń, rekomendacji, check listę z chronologicznym ujęciem pożądanych zmian. Poza twardymi rekomendacjami proponujemy zawsze działania miękkie, dodatkowe – szyte na miarę potrzeb szkolenia i aktywności. Zakończeniem audytu nie jest wyłącznie Raport, a spotkanie z kluczowym w Twojej Firmie zespołem. Omawiamy obecny stan bezpieczeństwa i prezentujemy nasze rekomendacje.
Jakie są korzyści z przeprowadzonego audytu?
Przede wszystkim wiedza. Wiedza na temat tego czy spełniasz wymogi prawne i czy możesz spać spokojnie. Artykuł 207 Kodeksu pracy stwierdza wprost, że to pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie.
Zgodnie z § 2 tego przepisu, pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie odpowiednich warunków BHP, zgodnych z aktualnymi i odpowiednimi osiągnięciami nauki i techniki.
Przeprowadzony audyt będzie dla Ciebie wskazówką co funkcjonuje prawidłowo, a co obligatoryjnie należy zmienić.
Wdrożenie zmian sprawi, że:
- Twoja Firma będzie bezpieczniejszym i bardziej atrakcyjnym miejscem pracy, a Ty staniesz się atrakcyjnym pracodawcą, który dba o swój zespół
- wzmocnisz kulturę bezpieczeństwa i tym samym kulturę pracy
- wprowadzone zmiany wpłyną na zmniejszenie wypadków przy pracy i sytuacje potencjalnie wypadkowe
- wzmocnisz morale zespołu
- wdrożysz optymalizacje i udogodnienia, co niewątpliwie twój zespół doceni
- usprawnisz system bezpieczeństwa
- wyeliminujesz lub ograniczysz zagrożenia wpływające na utrzymanie procesów produkcyjnych oraz zdrowie i życie pracowników
- będziesz spał spokojnie wiedząc co naprawić przed organami nadzoru.
Życie po audycie
Nasza współpraca nie musi się tu zakończyć. Prowadzimy także naszych Klientów we wdrożeniu zmian, wspierając, motywując i podpowiadając jak uczynić Waszą Firmę bezpiecznym miejscem pracy. Wprowadzamy najwyższe standardy, aktywizujemy pracowników i dążymy do tego, aby środowisko pracy było jak najbardziej przyjazne oraz bezpieczne.
Zapraszamy do stałej współpracy – outsourcingu usług BHP, wówczas na stałe będziemy troszczyć się o bezpieczeństwo Twojej Firmy i Twojego zespołu.
Przykładowa lista obszarów audytowych
- Szkolenia BHP:
- ważność szkoleń BHP pracowników na podstawie dostarczonych rejestrów lub wybranej grupy pracowników
- zgodność programów szkoleń z zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- poprawność programów oraz sposobu przeprowadzenia instruktażów stanowiskowych
- kompletność dokumentacji szkoleń (protokoły, listy obecności, protokoły z egzaminów, dzienniki szkoleń, testy egzaminacyjne, rejestry szkoleń).
- Badania lekarskie:
- weryfikacja badań lekarskich pod kątem rejestrów oraz aktualności losowo wybranych pracowników
- poprawność wystawianych skierowań
- ocena umowy z lekarzem medycyny pracy.
- Pierwsza pomoc:
- dostępność i skład apteczek pierwszej pomocy
- ocena ilości oraz przeszkolenia osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy na terenie zakładu
- weryfikacja zgodności składu apteczek z zaleceniami lekarza medycyny pracy sprawującego opiekę nad zakładami.
- Dokumentacja BHP tj.:
- oceny ryzyka zawodowego (weryfikacja dokumentu oraz zapoznania się z oceną ryzyka zawodowego przez pracowników)
- normy przydziału odzieży roboczej, obuwia roboczego oraz środków higieny osobistej oraz poprawne nimi gospodarowanie
- polityka BHP, zarządzenia wewnętrzne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, regulamin pracy, zarządzenia dotyczące porządku pracy oraz inne ewentualnie występujące dokumenty tj. kodeks etyczny itp.
- karty charakterystyk – aktualność, zgodność, rejestr ocen ryzyka, zapoznanie pracowników, weryfikacja środków ochrony indywidualnej pod kątem zgodności z wymaganiami karty, ocena prawidłowości użytkowania, składowania, magazynowania, wentylowania itp.
- instrukcje BHP – poprawność wykonania, dostępność, zgodność z faktycznym stanem użytkowanych maszyn i urządzeń, zgodność z aktualnymi wymogami prawa
- akta osobowe – weryfikacja akt osobowych kilku wybranych losowo pracowników pod kątem poprawności i kompletności dokumentacji bhp i ppoż.
- Czynniki szkodliwe na stanowiskach pracy:
- identyfikacja zagrożeń oraz czynników szkodliwych
- weryfikacja zgodności prowadzonych pomiarów z ilością zidentyfikowanych czynników
- ocena poprawności wykonania pomiarów (częstotliwość, terminowość)
- ocena sposobu informowania pracowników o występujących na stanowiskach pracy czynnikach szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych oraz metodach eliminacji bądź ograniczenia ich oddziaływania.
- Maszyny, urządzenia, narzędzia:
- ocena stanu maszyn i urządzeń pod kątem spełnienia przez nich minimalnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa użytkowania
- ocena poprawności zastosowanych rozwiązań technicznych i organizacyjnych chroniących pracowników przed zagrożeniami wynikających z ich użytkowania
- weryfikacja kompletności dokumentacji maszyn (instrukcje, DTR, przeglądy, serwis itp.)
- ocena poprawności informowania pracowników o występujących zagrożeniach (oznakowanie)
- weryfikacja aktualności dopuszczenia sprzętu przez organy nadzoru (UDT).
- Obiekty budowlane:
- dokumentacja budowlana
- hale produkcyjne
- pomieszczenia pracy biurowej
- pomieszczenia sanitarne, szatnie
- pomieszczenia socjalne
- kotłownie
- magazyny
- wiaty
- miejsca składowania odpadów
- parking i inne występujące.
- Uprawnienia dodatkowe
- operatorzy wózków widłowych
- operatorzy maszyn
- konserwatorzy
- elektrycy
- prace na wysokości.
- Wypadki przy pracy:
- przegląd dokumentacji wypadków przy pracy
- rejestry wypadków przy pracy
- prawidłowość sporządzania dokumentacji powypadkowej
- analiza wprowadzonych rozwiązań technicznych i organizacyjnych wynikających z zaleceń dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy
- kontrola rejestru chorób zawodowych.