Zmiany, zmiany, zmiany… po 25 latach

Zmiany, zmiany, zmiany… po 25 latach

Opublikowano: 7 marca 2024

Nadszedł czas zmian. Czas zmian w świecie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Mowa o rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które po prawie 25 latach zostało zmienione. Od dnia 17.11.2023 wszyscy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników na stanowisku pracy wyposażonym w monitor ekranowy zostali zobowiązani do dostosowywania wyżej wymienionych stanowisk do aktualnie wprowadzonych w życie przepisów. Zmiany te muszą nastąpić maksymalnie do dnia 17.05.2024. Po tym terminie wszystkie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe muszą być dostosowane do nowych wymagań stawianych przez przepisy rozporządzenia.

Najważniejsze zmiany jakie nastąpiły

 

 

W świetle nowo obowiązujących przepisów, obowiązkiem pracodawcy jest:

  1. w przypadku obowiązku refundacji kosztów poniesionych za zakup okularów korekcyjnych lub szkieł kontaktowych:
    • jeśli w zarządzeniu wewnątrzzakładowym nie ma informacji o możliwości refundacji kosztów za zakup szkieł kontaktowych:
      • aktualizacja zarządzenia wewnątrzzakładowego o możliwość refundacji kosztów za zakup szkieł kontaktowych korygujących wzrok;
    • jeśli w zarządzeniu wewnątrzzakładowym jest informacja o możliwości refundacji kosztów za zakup szkieł kontaktowych:|
      • brak konieczności zmian;
  2. w przypadku obowiązku wyposażenia fotela biurowego w regulowane podłokietniki:
    • jeśli obecne fotele biurowe nie posiadają regulowanych podłokietników:
      • zakup nowych foteli biurowych, posiadających regulowane podłokietniki,
      • zakup regulowanych podłokietników pasujących do obecnie posiadanych foteli biurowych,
    • jeśli obecne fotele biurowe posiadają regulowane podłokietniki:
      • brak konieczności zmian;
  3. w przypadku obowiązku wyposażenia pracowników korzystających z laptopów w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę do laptopa, osobną klawiaturę oraz mysz:
    • zakup stacjonarnych monitorów ekranowych lub podstawek do laptopów, klawiatur i myszy dla każdego pracownika pracującego z laptopem.

Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa, obowiązkiem pracodawcy jest dokonanie oceny warunków pracy biurowej po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy biurowej. Obecne zmiany są niewątpliwie podstawą do dokonania takiej oceny. Celem jej, jest dokonanie oceny występujących zagrożeń i uciążliwości pracy, które należy usunąć.

Należy pamiętać również o tym, że w przypadku tworzenia nowych stanowisk pracy biurowej, należy je dostosować do nowych wymogów na samym początku tworzenia stanowiska pracy, stawianych przez przepisy rozporządzenia oraz dokonać oceny warunków pracy biurowej.

Głównym założeniem wprowadzonych w życie zmian jest dostosowanie stanowisk pracy do wymagań ergonomii oraz zapewnienie możliwości uzyskania refundacji za zakup narzędzia do korekcji wzroku dla pracowników, którzy nie korzystają z okularów korekcyjnych, a jedynie ze szkieł kontaktowych.

Pracodawco, pamiętaj

Bezpieczeństwo i wygoda pracy pracownika to korzyść dla pracodawcy.
Bezpieczeństwo i wygoda pracy przekłada się na zadowolenie, jakość i wydajność pracy pracownika.

Zadowolenie, jakość i wydajność pracy pracownika to zminimalizowanie ryzyka wypadku przy pracy lub

rozwoju choroby zawodowej. 😊

Polecane wpisy na naszym blogu
Zainteresowany współpracą?
Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami
Sela BHP - logo kolor czarny napis
Sela Sp. z o.o.
Szybki kontakt
Zadzwoń
+48 509 127 746
Zadzwoń
Scroll to Top