Nawadnianie w upalne dni
Kategorie:

Nawadnianie w upalne dni

Opublikowano: 2 lipca 2024

Statystyki

Z przeprowadzonych badań wynika, że co 10. Polak w ogóle nie pije wody, a 80% spożywa jej niewystarczającą ilość. Po wodę sięgamy dopiero w momencie, kiedy odczuwamy pragnienie, tymczasem jest to jeden z sygnałów odwodnienia.

Nawodnienie w pracy

Praca w upalne dni nie należy do najłatwiejszych. Podczas wysokich temperatur pracownicy szybciej się męczą, co wiąże się z mniejszą wydajnością oraz ze zwiększonym ryzykiem omdleń i zasłabnięć.

Kodeks pracy określa obowiązki pracodawcy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne. W takiej sytuacji pracodawca powinien podjąć pewne działania, takie jak np.:

  • wydłużenie czasu przerw w pracy
  • skrócenie dnia pracy
  • zapewnienie świeżej, czystej i zdatnej do picia wody, bez względu na to, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu, czy na zewnątrz. Wodę należy zapewnić pracownikom, jeśli temperatura w pomieszczeniu będącym miejscem pracy przekracza 28 stopni Celsjusza, a także osobom wykonującym obowiązki służbowe na zewnątrz, gdy temperatura jest wyższa od 25 stopni Celsjusza
  • zapewnienie klimatyzowanych pomieszczeń do odpoczynku
  • zapewnienie klimatyzacji w pomieszczeniach pracy.

Jak dbać o odpowiednie nawodnienie?

Podczas upalnych dni nasze ciało traci więcej wody wskutek wzmożonej potliwości, co może doprowadzić do odwodnienia. W celu przeciwdziałania negatywnym skutkom tego stanu zaleca się:

  • regularne picie co najmniej 1,5-2 l wody dziennie. Warto pamiętać, że rekomendacje co do ilości spożywanych płynów różnią się w zależności od płci. Podczas gdy kobieta w ciągu dnia powinna wypić 8 szklanek po 250 ml wody, w przypadku mężczyzny ich liczba powinna być nieco większa (10 szklanek)
  • ograniczenie spożycia kawy oraz napojów gazowanych bądź alkoholowych, które usuwają wodę z organizmu
  • picie wody, zanim poczuje się pragnienie
  • spożywanie większej ilości owoców i warzyw, które zawierają dużą ilość wody.

woda

Objawy odwodnienia

Wśród najczęściej spotykanych objawów odwodnienia należy wymienić:

  • suchość w ustach
  • bóle głowy
  • zawroty głowy
  • zmęczenie
  • rzadkie oddawanie moczu.

Należy dbać o zdrowie i odpowiednie nawodnienie zwłaszcza podczas upałów. To prosta i pozbawiona wysiłku droga do zwiększenia bezpieczeństwa pracy.

Ciekawostki

Czy wiesz, że woda:

  • stanowi 60% masy ciała człowieka
  • reguluje system chłodzenia organizmu
  • oczyszcza organizm z toksyn?

Spadek poziomu wody w organizmie o zaledwie 2% może stać się przyczyną krótkotrwałych problemów z pamięcią!

Nie ryzykuj! Pij wodę, by zapewnić sobie bezpieczeństwo i efektywność w miejscu pracy!

Polecane wpisy na naszym blogu
Zainteresowany współpracą?
Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami
Sela BHP - logo kolor czarny napis
Sela Sp. z o.o.
Szybki kontakt
Zadzwoń
+48 509 127 746
Zadzwoń
Scroll to Top